La musealizzazione della “città nascosta”
The musealisation of the ‘hidden city’
Abstract
The musealisation of underground ruins, defined by inescapable sedimentation and spatial-conservative limitations, requires unique practices of interpretation and recognition of archaeological remains to recreate emotional-immersive atmospheres. The aim is to evoke the original use and function of the unearthed remains, making the archaeological ruins and other finds in situ more communicative. This contribution highlights some possible strategies for valorising archaeological crypts.
References
- Accardi, A.R.D. (2011). Argentomagus e la musealizzazione dell’archeologia in cripta. In Sposito, A. (cur.). Agathón 2011/1. Palermo: Offset Studio, pp. 27-24.
- Accardi, A.R.D. (2012). La Presentazione dei siti gallo-romani. Conservare, proteggere e musealizzare. “Monografie di Agathón 2012”. Palermo: Offset Studio.
- Accardi, A.R.D. (2024). Antico e Nuovo. Strategie di progetto sul patrimonio storico-architettonico e suoi intrecci multidisciplinari. Roma: Accademia Adrianea.
- Badami, A. (2001). Territorio e patrimonio: valorizzazione dei beni archeologici e pianificazione urbanistica in Francia, Palermo: Medina, p. 40.
- Beltran De Heredia Bercero, J. (2014). La incorporación de la ciudad del pasado en la ciudad del presente: la musealización del patrimonio arqueológico en Barcelona. In Ancona, A., Contino, A, and Sebastiani R. (curs.). Archeologia e Città: riflessione sulla valorizzazione dei siti archeologici in aree urbane. Roma: Palombi Editori, pp. 11-23.
- Bugalhão, J. (2017). O eixo viário ocidental de Olisipo. In Debaixo dos Nossos Pés. Pavimentos históricos de Lisboa. Lisboa: Museu de Lisboa, pp. 120-123.
- Bugalhão, J. et al. (2013). Núcleo Arqueológico da Rua dos Correeiros: da intervenção à investigação, gestão e apresentação pública. Arqueologia e História, Revista da Associação dos Arqueólogos Portugueses. Vols. 64-65, Associação dos Arqueólogos Portugueses, pp. 191-202.
- Duboÿ, P. (2016). Carlo Scarpa. L’arte di esporre. Milano: Johan & Levi.
- Ferroni, A. M., & Laurenti, M. C. (2006). Coperture di protezione. Studi pregressi e ricerche in corso. In Laurenti, M. C. (cur.), Le coperture delle aree archeologiche. Museo aperto, Roma: Gangemi, p. 85 e ss.
- Kennedy, M. (2012). Temple of Mithras comes home. In The Guardian, 19 gennaio 2012.
- Le village gaulois de Martigues (1988). Dossiers d’Archéologie, 6, 128.
- Marini, G. (2014). A Como le terme romane più grandi. La Clinica Termale, 61 (1-2). Roma: Società Editrice Universo, pp. 27-34.
- Nicolau I Martí, A. (2001). La plaça del Rei de Barcelona, un jaciment sempre viu. In Institut de Cultura/Museu d’história de la ciutat (ed.). De Barcino a Barcinona (segles I-VII). Les restes arqueològiques de la plaça del Rei de Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona, pp. 13-17.
- Rădvan, L. (2010). At Europe’s Borders: Medieval Towns in the Romanian Principalities. Leiden: BRILL, p. 49.
- Roznowska-Sadraei, A. (2024). Medieval Art, Architecture and Archaeology in Cracow and Lesser Poland. Milton Park: Taylor & Francis.
- Ruggieri, M. C. (2007a). Musei archeologici. In L. Basso Peressut et Al., 73 Musei, Milano: Lybra Immagine, p. 36.
- Ruggieri, M.C. (2007b), Musei sulle rovine. Architettura nel contesto archeologico. Milano: Lybra Immagine.
- Soane, J. (1910). General Description of Sir John Soane’s Museum with brief notices of some of the more intersting works of art. Oxford: HART.
- Stevens, M., & Richardson, M. (1999). John Soane Architect: Master of Space and Light. London: Royal Academy of Arts.
- Summerson, J. (1982). L’unione delle arti. La casa museo di Sir Joane Soane. Lotus International, 35, pp. 64-74.
- Trechsel, I. (1992). La casa di Sir John Soane a Londra. In Hüttinger, E. (ed.). Case d’artista, dal Rinascimento a oggi. Torino: Bollati Boringhieri, pp. 157-168.
- Tricoli, A. (2011). La città nascosta. Esperienze e metodi per la valorizzazione del patrimonio archeologico urbano. “Monografie di Agathón 2011”. Palermo: Offset studio, p. 92.

Copyright (c) 2024 Author(s)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.